Як працюють агенції в різних областях України

Як працюють агенції в різних областях України

Більшість агенцій, що є членами Всеукраїнської рекламної коаліції розташовані у Києві, де бізнес-процеси набирають обертів. А як зараз живуть та працюють агенції, які розташовані у інших куточках України? У ВРК є агенції, що розташовані у Львові, Житомирі, Дніпрі та Одесі. Тож ми розпитали у них, як вони проживають цей нелегкий період.
undefined

Про стан справ ВРК розповіли:

Львів

  • Дмитро Линник, засновник та креативний директор Linnikov agency
  • Олесь Кучеренко, співзасновник та креативний директор Bambuk Studio
  • Орест Загорський, партнер та Account Director VTMN agency

Житомир

  • Павло Шишковський, керівний партнер Doris Advertising
  • Олександра Дідковська, директорка Flow Communications

Дніпро

  • Олексій Сіманович, засновник та креативний директор Крила FMCG Branding
  • Вадим Пилипенко, керівник #ADINDEX
  • Микита Закревський, креативний директор та засновник Verlox Branding Agency

Одеса

  • Олексій Мамонтов, СЕО агенції Inweb

Початок історії однаковий мабуть у більшості українського рекламного бізнесу. У січні та лютому робота набирала обертів, а 24 лютого все зупинилось. Постійне слідкування за новинами та активна волонтерська діяльність – це реалії перших тижнів. Але що відбувається зараз у різних містах країни?

ЛЬВІВ

Львів став притулком для багатьох переселенців, також ряд компаній перенесли свої офіси туди. Місто стало транзитним пунктом у Європу. Через місто пройшло мільйони людей. Тому, місцевим бізнесам важливо було створити для них такі умови, щоб вони почувалися як вдома. Місцеві компанії працюють, швидко адаптуючись до нових реалій. Компанії зменшили рекламні бюджети, в порівнянні з довоєнним періодом, але тим не менш – рекламуються. 

Тож агенції зі Львову розповіли про таке:

Linnikov agency — міжнародне брендингове агентство

“Робота агентства змінилась кардинально, – згадує Дмитро Линник, засновник та креативний директор Linnikov agency, – Ми перестали працювати з клієнтами з росії і білорусі. Спад звісно у всьому був відчутний. А ще ми перестали спілкуватись російською мовою, взагалі, навіть ті, хто виріс в російськомовних сім'ях”.

Нікого не звільняли, але команда зменшилась на 40%. Тому що деякі члени команди, які поїхали за кордон, звільнились самі. За цей час взяли нового хлопця, який працює віддалено із Дніпра.

Команда зараз працює віддалено, хто в Україні, хто за кордоном. Офіс закритий з початку війни, обладнання ми забрали до наших домівок.

Структура трохи змінилась, в керівного складу додалось функцій. Але Дмитро зазначає: “Ми стали більш цільні та сильні. Працюємо більше згуртовано”.

В цілому клієнтів у агенції стало менше майже на половину. Більшість клієнтів іноземних (близько 60%), решта з України, в основному – це Львів і Київ.

За досвідом Linnikov agency, іноземні клієнти ведуть себе обережно, спочатку розпитують про ситуацію, як і звідки агенція працює, яка команда. Потім, якщо агенція закриває їхні основні побоювання, вже починають говорити про власні проєкти і можливу співпрацю.

Дмитро розповідає, яка була ситуація, коли 5 годин лунала повітряна тривога, а клієнт чекав на файли, бо в нього була виставка і жорсткі дедлайни по матеріалам для друку. Оскільки дизайнерка була в укриті, файли надіслати не могла. “Ми тоді всі добряче перенервували, – пригадує Дмитро, – бо клієнт дзвонив і писав багато разів, за ті 5 годин. В результаті він встиг все надрукувати, але наша надійність похитнулася, хоча і обставити були форс-мажорні. Взяли собі за правило тепер закладати в терміни час про запас, на такі ситуації”.

Команда Linnikov agency працює над брендингом ароматів для дому Aromanty, концепція ґрунтується на стихіях природи та була створена після детального вивчення цільової аудиторії – творчих особистостей, ініціаторів змін та перетворень у домі. “Ми створили емоційний бренд. В основі платформи бренду метафора "Магічні частинки" та архетип Чарівника” – поділився Дмитро. Також другий улюблений проект – це музей у темряві, перший в Україні музей, де всі екскурсії проходять в абсолютній темряві та у супроводі незрячих гідів.

Bambuk Studio – студія

“За два тижні ми повноцінно відновили роботу і почали закривати відтерміновані таски, – розповідає Олесь Кучеренко, співзасновник та креативний директор Bambuk Studio. – Перший місяць призвів до великої кількості вигорань, бо поряд з комерційним навантаженням всіх поглинула волонтерська діяльність”.

Олесь зазначає, що під час війни команда агенції навіть розширилась. Більшість колективу лишилася в Україні. Декілька людей виїхали за кордон, працюють звідти. На початку війни одного працівника вивезли з Харкова. А новенького, який ще перебував на випробувальному терміні, вивезли з Херсону.

Зараз офіс працює 50\50. В офіс щодня приходить близько 15 людей з 36 членів команди. Зміни постійно відбуваються, так як 3 роки тому ввели СКРАМ. Персонал подорослішав по відношенню до роботи. Активно вчиться і прокачує свої скіли на різних курсах, активно займаємося англійською з нейтивами. Найбільша проблема – виснаження.

Лише 5% українських клієнтів агенції відновило роботу і продовжують підтримку довоєних проектів. “Останнім часом в українському сегменті ми часто працювали на ринку нерухомості, – говорить Олесь, – а зараз він зупинився – не рухається. Усі бояться починати щось нове”.

Клієнти тепер майже повністю іноземні. “З самого початку ми дали меседж закордонним клієнтам, що якщо вони хочуть нас підтримати, нехай просто завантажують нас роботою, – розповідає Олесь. –  Вони пішли на зустріч одразу. Підтримували дуже сильно, але водночас боялися, щоб раптом не сталося чогось, самі розумієте чого.

Один клієнт взагалі прорекламував наші послуги у себе в лінкедіні. А клієнт з Великобританії попросив своїх партнерів звернутися до нас. Був випадок, що одна велика компанія прийняла рішення працювати з нами, відкинувши процедуру тендеру та інші тендерні пропозиції, суто щоб підтримати нас”.

Але закордоном, за словами Олеся, теж відчувають кризу. Подекуди скорочують працівників, зменшують бюджети на маркетинг. “На це треба зважати. І готуватися до різних сценаріїв” – говорить він.

У воєнні часи агенція плідно працює над брендингом для компаній, які розробляють чіпи. Це масштабний проект з точки зору індустрії. Також співпрацює з однією з найбільших компаній, яка забезпечує виробництво чіпів і саппортить Intel. Але сама агенція найбільш значущим проєктом вважає краудфандингову платформу для благодійного фонду Крила Надії, який опікується онкохворими дітьми на західній Україні.

Співзасновники Bambuk Production з початку війни співпрацювали з впливовими міжнародними виданнями The Economist та Washington Post, як локальні продюсери репортажів та спецпроектів. Вони активно працювали на інформаційному фронті та допомогли реалізувати багато матеріалів про війну, а також створюють соціальні ролики на актуальні теми для UN Women, IOM - UN Migration, бренду GUNIA project та інших.

VTMN agency – брендингове та діджитал агентство

“23 лютого кілька команд VTMN Agency повернулись з відряджень, – пригадує Орест Загорський, партнер та Account Director VTMN agency. – Підготували більше 20 листів для клієнтів, які мали прийти їм о 8-9 ранку 24 лютого. І вони прийшли. Але вже були ой як не актуальні. Як і дві зйомки, які мали відбутись на початку березня”.

За час війни команда змінилась несуттєво. З’явились нові люди. Орест відзначив, що на всі опубліковані вакансії агенція отримувала сотні відгуків. І географія аплікантів дуже розширилась.

За словами Ореста, сьогодні офіс живе і працює. Все як у довоєнний час. “Ми розуміємо, що важливо працювати і знаходити варіанти як це робити – говорить він. – Це і робота для людей, і сплата податків, і розвиток бізнесів. Бо все пов'язано, все формує нашу буденність”. 

Клієнти в агенції зараз різні. З кимось VTMN Agency працює більше 10 років, з кимось лише почали. Агенція працює з клієнтами по всій Україні. Але власне першою активність піднялась в областях на заході України. Тому і рекламний ринок почав підйом. Десь більше, десь менше. Хтось економить, а хтось навпаки інвестує більше. Тобто, рух є. Робота є. І це головне”.  

Під час війни агенція працює як над соціальними, так й комерційними проєктам.

Так, було створено соціальний ролик про бойкот компаній, які продовжують працювати в росії. Також розпочалась комунікація для інтернет магазину STYLUS.UA та кілька національних телевізійних рекламних кампаній для клієнтів фармринку. 

ЖИТОМИР

Небагато відомо про стан бізнесу в Житомирі. Хто зберіг бізнес, перебувають на рівні самоокупності, про ріст бізнесу говорити ще зарано.

Члени ВРК з Житомиру розповіли про таке:

Doris Advertising – комунікаційна агенція з основною експертизою в FMCG

“24 лютого агенція повністю зупинила роботу, – розповідає Павло Шишковський, керівний партнер Doris Advertising. – З часом, як співробітники опинялися в безпечних для них умовах і актуалізувалися клієнтські потреби, наша діяльність почала поступово відновлюватися”.

Команда й структура агенції майже не змінилися. Але деякі люди, що опинилися за кордоном, знайшли роботу там. Дехто побачив для себе нові можливості в соціальній сфері, поза рекламою. “Ми з розумінням ставимося до таких змін” – говорить Павло.

Сьогодні команда працює дистанційно. Сирени продовжують звучати доволі часто, а офіс не може забезпечити належного рівня безпеки.

Через пандемії бізнес-процеси були зацифровані задовго до нападу росії, тому агенція була готова працювати на відстані. Але переважна більшість проєктів, над якими агенція активно працювала з початку року та які забезпечували стабільну роботу, втратила актуальність.

“Іноземні запити мають поодинокий характер, – розповідає Павло. – На постійній основі – це Київ і великі бізнеси нашого регіону. Обсяг поточних проєктів, на жаль, наразі далекий від задовільного”.

Під час війни був реалізований проєкт “путін запрошу на чай” — важливий проєкт, що мав на меті підвищити свідомість українців при виборі чаю і застерегти фінансувати ворога.

Також слід відмітити «ребрендинг» Житомира. Логотип міста агенція створили доволі давно, а відразу після початку війни оновили його. “То був час великої кількості комунікації, – говорить Павло, – по кілька разів на добу звучали звернення міського голови, соцмережі комунальних служб рясніли повідомленнями, міські портали новин оновлювалися щосекунди. Все було однаково значущим, але різним і хаотичним. Тому ми спробували об’єднати важливі ініціативи із захисту міста під єдиним символом. Проєкт отримав срібло, дві бронзи й шорт лист на КМФР — дрібниця, але приємно”.


Flow Communications – маркетингова комунікаційна агенція

“Сумно було дізнаватися про руйнування виробничих потужностей наших партнерів, – розповідає Олександра Дідковська, директорка Flow Communications. – Втрачалась надія, – що все швидко скінчиться і ми зможемо повернутися в стрій. В цій ситуації ми всі стали близькими, тримали звʼязок практично з усіма нашими клієнтами, переживали за них, підтримували, а вони – нас”.

Олександра пригадує: “Коли зателефонував клієнт, якому ми не встигли здати проєкт з розробки стратегії, і сказав: “Агов! Ми в строю і чекаємо на свою стратегію!”, нашій радості не було меж. Ми ніколи так не раділи роботі! На той час частина команди була за кордоном, але, не дивлячись на це, ми здорово організувалися. Роботи було багато, адже ситуація змінилась і стратегія для клієнта не могла бути в такому вигляді як до війни”.

На жаль, не вдалося утримати весь персонал агенції. “Ми намагалися підтримувати наших працівників фінансово в період затишшя по проєктам, – говорить Олександра, – але, звісно, цього було замало. Хтось відкрив для себе нові можливості, хтось змінив рід діяльності. Але ключові гравці залишилися”. Зараз працівники повернулися в Україну і працюють в офісі.

“Наші Клієнти, які не згорнули діяльність і маркетингові активності, починають планувати свою роботу в теперішніх реаліях, – говорить Олександра. – Зараз не час прибутків для агенції. Важко не тільки нам, а й нашим клієнтам. Клієнти підтримують нас, а агенція — своїх працівників. Найважливіше — збереження експертизи та кадрів. Віримо в краще!”.

ДНІПРО

Частина бізнесів у регіоні закрилася або змінила локацію. Відділи маркетингу в компаніях скорочені до мінімуму, рекламні бюджети та сама рекламна активність знизилася в рази. Бізнес став економити на брендингу та робити дещо своїми силами.

В Дніпрі активний фронт знаходиться відносно поряд, тому і людей, які тікають від бойових дій, в місті дуже багато. Цих людей теж потрібно годувати та обслуговувати. Тож на вулицях можна помітити відкриття нових закладів, магазинів. Рекламна активність в регіоні теж є, але вартість на ці послуги знизилась. Зараз поступово збільшується попит на маркетингові послуги у регіоні, що свідчить про те, що бізнеси, які збереглися, починають думати про подальший розвиток.

Агенції, що дислокуються у Дніпрі, поділилися своїми історіями:

Крила FMCG Branding – комплексна розробка брендів для ринків FMCG

“З приходом війни змінилося усе наше життя” – говорить Олексій Сіманович, засновник та креативний директор Крила FMCG Branding.

Це більше стосується психологічного стану усього колективу. “Отримувати задоволення від проектів стало важко, – зазначає Олексій, – У перші місяці дуже сильним був стан спустошеності, всі працювали як би “на автоматі. Але, ми втрималися спочатку, і тепер працюємо цілком системно”.

Команда збереглась, агентство покинула лише одна людина. Практично весь колектив “Крил” зараз перебуває в різних кінцях України, багато дівчат поїхали за кордон. Структура залишилася та сама. Працюють дистанційно з самого першого дня війни і досі. Досвід “короновірусного періоду” став у нагоді, процеси легко адаптувалися під онлайн-формат, хоча, як зазначив Олексій, “він для нас не дуже комфортний, ми звикли до живої взаємодії у студії”.

Просторий і світлий офіс, що розташований у центрі Дніпра, агентство віддали у безкоштовну оренду художній майстерні.

Олексій також розповів, що хоч агентство фізично знаходиться в регіональному центрі, вже понад 10 років працює з національними та міжнародними брендами, більшість із яких перебувають у Києві чи за кордоном. Серед дніпровських компаній мають двох клієнтів, які теж діють більше як міжнародні корпорації. Тож Олексій говорить: “Нам пощастило, що саме в цей період ми вели кілька великих проектів із США, сплати йшли чітко, ми практично не відчули перебоїв із грошима. Перші два місяці війни, приблизно до середини травня, ми працювали виключно із закордонними клієнтами. Весь український ринок стояв. За цей час до нас прийшло ще кілька проектів з-за кордону. Із середини травня почали повертатись українські компанії. Першою з алкогольних компаній повернулася «Оболонь». Зараз із великих клієнтів роботу відновлено практично з усіма, крім нашого старовинного партнера – Будинку Марочних Коньяків «Таврія» з Нової Каховки, який перебуває в окупації та переживає найважчі часи. У нас там залишилося багато друзів, не всі змогли виїхати. Дуже переживаємо за них!”.

Зараз агентство працює над цікавим та, як сказав Олексій, екзотичним кейсом із преміального сегменту. Тож бренд розголошувати зараз не можемо, але проєкт вже підходить до свого завершення, сподіваємось скоро побачити нову роботу від Крила FMCG Branding.

#ADINDEX – агентство комплексного інтернет-маркетингу

Вадим Пилипенко, керівник агентства #ADINDEX, говорить, що в них за пів року обсяги змінилися з падіння на 70-80% у березні до перевищення обсягів початку року вже в серпні.

Працює агентство на 100% дистанційно, команда в більшості знаходиться у Дніпрі, є декілька співробітників за кордоном або в інших регіонах, хоча частина вже повернулася у місто. Команда майже вся та, що була до війни. Вадим розповідає, що  були деякі проблеми пов’язані з емоційним станом, але наразі вся команда працює на 120%, тож агентство має плани на подальший ріст та розширення.

“Плануємо відкривати невеликий офіс в місті “для зустрічей”, та також думаємо над відкриттям офісу у західних областях” – ділиться планами Вадим.

До 24 лютого майже 90% обсягів робіт складав український бізнес, як з Дніпра, так і з Києва та інших міст, а вже в серпні, окрім продовження співпраці з українським бізнесом, агентство збільшили долю клієнтів з-за кордону до 35%.

Незважаючи на складну ситуацію у регіоні, саме клієнти з Дніпра, як зазначає Вадим, виявились “на 100% сильними проєктами та сильними люди”, які не тільки відновили маркетингову активність, але навіть збільшили її та обсяги, особливо починаючи з початку літа. “Липень був чи не найсильнішим з точку зору продажів в середньому по пулу українських проектів у нашому порфоліо, – говорить Вадим. – Ще раз велике спасибі та повага цим людям”.

Одним з цікавих проєктів агенції зараз є Likari.net.ua, який виріс з волонтерської ініціативи, де лікарі могли надавати консультації всім, хто зареєструвався на сайті, до онлайн сервісу, що налічує вже тисячі активних користувачів та сотні докторів, що надають допомогу.

Verlox Branding Agency – брендингова агенція

“В перший день повномасштабної війни 24 лютого ми з командою були на зв‘язку в нашому чаті, але до роботи не було можливості долучитись а ні фізично, ні морально,  – згадує Микита Закревський, креативний директор та засновник Verlox Branding Agency. – Хто хотів та мав можливість – виїхав у більш безпечне місце”.

Сьогодні кількість людей у агенції не змінилась, у структурі чи процесах також значних змін не відбулось. Робота агенції ведеться в дистанційному форматі. Хоча більшість команди від початку залишалась у місці, але в офісі укриття немає, тому навіть у Дніпрі робота проходить на відстані. Всі, хто виїжджав за кордон, вже повернулись. “Ми маємо спільні чати, відеоконференції, тому це дуже зручний формат роботи для нас” – говорить Микита.

Агенція як і раніше працює як і з місцевими бізнесами, так із іноземними. Значних змін не відбулось. Микита пригадує, як іноземні клієнти в перший тиждень війни надсилали слова підтримки та питали, як можуть допомогти.

Один із улюблених брендів, над яким агенція працювала за останні 6 місяців – це Malbery. Микита Закревський розповідає: “Ми повинні бути із клієнтом на одній хвилі, як друзі, і тільки тоді в нас вийде успішний проєкт. Після завершення розробки упаковки ми отримали зворотний зв'язок від власника, і він сказав, що продукт користується великою популярністю, порівняно з іншими аналогами. Цей проєкт про солодощі українського виробництва та преміальні американські горішки. Поєднання дуже складне, але в нас вийшло розробити універсальну упаковку бренду”.

ОДЕСА

Бізнес в Одесі відновлюється. Звісно, є певні компанії, які на паузі, та ті, хто взагалі закрилися. Але компанії регіону демонструють життєздатность, бажання працювати та створювати робочі міста. Дякувати ЗСУ, в Одесі стало більш-менш безпечно. Тож показник працюючих компаній буде тільки рости.

До ВРК входить одна агенція з Одеси, тож це історія про неї.

Inweb – агенція digital-маркетингу

Олексій Мамонтов, СЕО Inweb, згадує початок: “Майже всі українські проєкти встали на паузу, клієнтський портфель скоротився на 85%, команда була в абсолютно різних містах — дехто одразу потрапив в окупацію (в нас працюють колеги з Запорізької, Херсонської, Харківської областей), дехто виїхав за межі країни, дехто залишився в Україні, але через психологічний стан міг лише скролити новини”.

Спершу скоротили витрати на оренду, офіс, платні сервіси, знизили зарплати топ-менеджменту, зупинили інвестиційні проєкти. Але, на жаль, війна затягнулась, тож у квітні агентство змушено було прийняти важке рішення та скоротити 40% штату.  Сьогодні вже 25% з цих людей знов працюють в команді – агентство повернуло їх. Також за період між травнем та вереснем відкрили зовсім нові для агентства вакансії, знайшли нових людей. При чому деякі з них одразу на remote, тобто вони працюють з інших міст вже з самого початку роботи в Inweb.

Сьогодні офіс агенції відкритий та працює. Ще з часів пандемії співробітники самі обирають місце для роботи. Більша частина команди зараз знаходиться в Одесі, в офіс ходить десь 30-40% цієї частини колективу. Частина інвебовців працюють віддалено з різних куточків країни, дехто з дівчат ще залишаються за кордоном. Двоє колег разом з сім’ями емігрували до Канади.

До війни 90+% клієнтів агенції були з України. Звісно, Inweb дуже відчув економічний спад, який відбувся після 24 лютого. Сьогодні до агенції повернулися більше 60% проєктів. “Це багато і ми дуже вдячні за високу довіру навіть в такі складні часи”, – каже Олексій. При цьому близько 10% заявок від бізнесів саме з Одеського регіону.

В березні-квітні разом з Netpeak Group (IT-холдінг, в який входить Inweb) агенція почала робити кроки в бік виходу на західні ринки (США, Європа, Канада тощо). Навіть була сформована окрема команда, яка займалась би тільки напрямком іноземних клієнтів та розширенням присутності на Заході. Але, коли українські клієнти почали повертатися, ресурси були спрямовані на них. Зараз агенція шукає людей до «західної команди» і планує надалі розвивати цей напрямком.

Олексій Мамонтов стверджує: “Зараз – на початку вересня – я можу впевнено сказати, що зміни, які відбулися в Inweb, ще більше скріпили команду, ще більше показали клієнтам нашу цінність і сподіваюсь, що допомагають ЗСУ, бо ми на економічному фронті – працюємо, донатимо, платимо зарплату та податки”.
Олексій вирішив, не виділяти окремого клієнта чи проєкт, над яким агенція працює під час війни, але повідомив, що агенція разом з платформою Моє Місто, проводить збір на укомплектування бійців загону радіо технічних видів розвідки, де служить колега з Inweb, який з першого дня вступив до лав Збройних сил. 

Також Олексій закликає рекламну ком’юніті до співпраці, щоб бути корисними один для одного, підтримувати інформаційно, організовувати спільні проєкти та стати партнерами (в Inweb, до речі, є партнерська програма Inweb Partners Family).

Тож ВРК долучається до заклику максимально працювати та співпрацювати, щоб бути надійним тилом ЗСУ й кожного дня наближати перемогу.

ПРО МАЙБУТНЄ

ВРК спитали у всіх агенцій про майбутнє та що треба робити для нього вже сьогодні. Виявилось, що не важливо з якого ви регіону, думки та висновки рекламістів збігаються. Узагальнено це виглядає так:

  • Диверсифікація та комплексні, довготермінові проєкти важливі для вдалого проходження кризи.
  • Команда – є головною цінністю, тож агенції багато зусиль прикладають на її збереження, безпеку й добробут.
  • Зростанням самосвідомості українського громадянина має підвищити і довіру до власних українських виробників після війни.
  • Рівень українських спеціалістів та компетенцій є конкурентоспроможними на міжнародних ринках, тож цілком можливо показувати світу не тільки силу українців, але і компетенцію.
  • До українських агенцій у світі починають ставитися серйозніше. Тож саме зараз час розширення і глобальних змін.
  • Треба надалі розвивати креативну індустрію в Україні та не зупинятись на досягнутому. Ми, українці – надзвичайно талановиті.
  • Головне не зупинятись. Працювати, не розслаблятись жодним чином. ЗСУ роблять свою роботу. Щодня. Ціною життя. Дають нам можливість робити те, що ми вміємо. Бути тилом.

Тож єднаймося та працюємо до самої перемоги!

sostav.ua