РОЗЦІНКИ ВАРТОСТІ АГІТАЦІЇ В ЗМІ НА ВИБОРАХ 2020 МОЖНА ВСТАНОВЛЮВАТИ ДОВІЛЬНО, АЛЕ НЕМОЖЛИВО ПОТІМ ЗМІНИТИ
2020.08.11
Чергові вибори до органів місцевого самоврядування призначено на 25 жовтня 2020 року. Вони відбуватимуться вже за Виборчим кодексом України (далі за текстом – ВКУ), у якому є суттєві відмінності від Закону України "Про місцеві вибори". Зокрема, ці відмінності стосуються розцінок вартості передвиборної агітації.
ІМІ нагадує, що раніше розцінки вартості одиниці друкованої площі або ефірного часу, відведених на передвиборну агітацію, не могли перевищувати середньоарифметичного значення ціни за комерційну рекламу (рекламу, розповсюдження якої має на меті отримання прибутку) за перші три квартали року, що передує року проведення чергових місцевих виборів (ч. 3 ст. 57 Закону України "Про місцеві вибори").
На відміну від цього порядку, ВКУ не містить жодного регулювання вартості одиниці друкованої площі чи ефірного часу. Засіб масової інформації самостійно може встановлювати такі розцінки, не маючи правових обмежень щодо розміру.
Проте у ВКУ з урахуванням змін, які внесли народні депутати України, жорстко визначено обов’язок встановити та оприлюднити розцінки вартості одиниці друкованої площі чи ефірного часу і не змінювати їх протягом виборчого періоду. Відсутність оприлюднення розцінок призводить до заборони розповсюдження передвиборної агітації.
Відповідно до частини третьої статті 54 ВКУ, "розцінки вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів встановлюються відповідним засобом масової інформації не пізніш як у перший день виборчого процесу відповідних виборів. При цьому засоби масової інформації можуть розрахувати такі розцінки вартості одиниці друкованої площі чи одиниці ефірного часу окремо для робочих днів і окремо для вихідних та святкових днів, а також окремо для різних за кількістю потенційної аудиторії періодів ефірного часу чи друкованої площі".
Отже, розцінки вартості можуть визначатися не однією цифрою, а певним прайсом: залежно від особливостей ефірного часу в певний проміжок доби чи в певний день або залежно від випуску друкованого видання.
Строки виборчого процесу на чергових місцевих виборах визначаються статтею 195 ВКУ:
"Стаття 195. Строки призначення місцевих виборів та оголошення виборчого процесу
- Чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев’яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори – не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.
Виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів".
З огляду на строки, визначені в статті 195 ВКУ, розцінки вартості одиниці ефірного часу або друкованої площі для агітації на чергових місцевих виборах мають бути встановлені не пізніше ніж 5 вересня 2020 року.
Нове законодавство містить жорстке регулювання процедури публікації розцінок. Так, для телерадіоорганізацій, відповідно до частини першої статті 55 ВКУ, визначено такий порядок:
"1. Телерадіоорганізації, які мають намір розміщувати матеріали передвиборної агітації, зобов’язані не пізніш як на третій день після початку виборчого процесу відповідних виборів опублікувати в друкованих засобах масової інформації розцінки вартості однієї хвилини (секунди) ефірного часу. Телерадіоорганізації, які ведуть мовлення на загальнонаціональних каналах, здійснюють таку публікацію в газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр", регіональні та місцеві телерадіоорганізації – у відповідних регіональних та місцевих друкованих засобах масової інформації.
У разі неопублікування розцінок вартості ефірного часу в зазначені строки розміщення агітаційних матеріалів в ефірі відповідної телерадіоорганізації забороняється".
У друкованих засобів масової інформації порядок оприлюднення розцінок визначено відповідно до частини четвертої статті 56 ВКУ:
"4. Друковані засоби масової інформації, які мають намір розміщувати матеріали передвиборної агітації, зобов’язані не пізніш як на третій день після початку виборчого процесу відповідних виборів опублікувати розцінки одиниці вартості друкованої площі. Загальнодержавні друковані засоби масової інформації здійснюють таку публікацію в газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр", а регіональні та місцеві – у відповідних друкованих засобах масової інформації.
У разі неопублікування розцінок вартості друкованої площі в зазначені строки розміщення агітаційних матеріалів у відповідних друкованих засобах масової інформації забороняється".
Отже, розцінки вартості одиниці ефірного часу або друкованої площі для агітації на чергових місцевих виборах мають бути оприлюднені не пізніше ніж 8 вересня 2020 року. Водночас законодавство не забороняє визначити та оприлюднити ці розцінки раніше, у будь-який час. Навіть якщо розцінки будуть оприлюднені за місяць до початку виборчого процесу, це відповідає вимогам закону.
Звертаємо особливу увагу, що ВКУ передбачає публікацію розцінок виключно в друкованих засобах масової інформації. Оприлюднення розцінок на вебсайтах, навіть якщо це офіційний вебсайт телерадіоорганізації, не є опублікуванням відповідно до вимог ВКУ, тож унеможливлює розміщення передвиборної агітації у відповідному ЗМІ. Також ВКУ не визначає, що публікація розцінок має відбуватися на безоплатній основі, зокрема в газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр". ВКУ також не визначає, у яких саме регіональних і місцевих друкованих засобах масової інформації мають публікуватися розцінки регіональних та місцевих телерадіоорганізацій і друкованих видань. Зокрема, не міститься заборони для друкованого ЗМІ опублікувати розцінки в себе у виданні або в іншому виданні відповідної сфери розповсюдження.
Зазначені норми стосуються виключно телебачення, радіомовлення і друкованих ЗМІ. ВКУ не містить вимог про встановлення розцінок вартості одиниці друкованої площі чи ефірного часу для інформаційних агентств, зокрема для тих, які працюють як онлайн-медіа. Інтернет-ресурси, у тому числі новинні сайти й інші інформаційні ресурси, мають регулюватися загальними нормами законодавства щодо передвиборної агітації і не зобов’язані визначати та оприлюднювати розцінки вартості на агітацію.
Нагадаємо, в ІМІ працює правова гаряча лінія, на яку можуть звертатися журналісти, засоби масової інформації та інші учасники інформаційних відносин з питаннями, пов’язаними з правовим регулюванням збирання, зберігання, поширення інформації, зокрема в мережі Інтернет.